Vem som helst kan shoppa, men att shoppa rätt är en konstform. Efter att under åratal ha jobbat inom retailbranschen tänkte vi dela med oss av våra bästa tips för en lyckad shoppingupplevelse.
När du shoppar är du en del av kundresan. Den resan startar sekunden du går förbi butiken och slutar när din garantitid gått ut. Du är alltså garanterad service i ca 2 års tid vilket är något många glömmer. Om du får hål i ditt klädesplagg efter 6 månader har du alltså all rätt att gå tillbaka till butiken och kräva ett nytt plagg.
Att kunna sina rättigheter är såklart en viktig del av shoppingupplevelsen, men en minst lika viktig del är att anpassa sin personlighet till butiken. Det vi kommer att skriva nu må låta hemskt, men en jobbig kund är en lyckad kund. Ingen orkar med en jobbig kund och de flesta butiker vill inte ens ge sig in i en konflikt. Tänk alltid på att inte vara för mjuk och snäll, var självsäker och någorlunda hård. Du ska inte få personalen att hata dig, du ska helt enkelt få dem att respektera dig som människa.
Sist men inte minst så är det viktigt att du har kul när du shoppar. Om du ska shoppa något du verkligen behöver men egentligen inte orkar med, som exempelvis strumpor, är tipset att sikta in dig på en mycket dyrare vara än du egentligen tänkt. Dyrt är ofta (inte alltid) synonymt med design och finess. Att köpa något dyrt kan följaktligen föda ett intresse för en vara du tidigare varit ointresserad av då du ser den varan från en helt annan vinkel.
Comments are closed